Om uw banden vakkundig te monteren beschikt Van Dijk Autobanden over verschillende monteermachines. Zo kunnen wij banden monteren van 4’’ tot en met 32’’ diameter. Met welke machine uw banden gemonteerd worden is sterk afhankelijk van het type velg. Zo wordt er voor stalen en trailer velgen een lepelmachine gebruikt. Hierbij wordt de band gedemonteerd met een conventionele lepel.
Bij lichtmetalen velgen wordt deze manier van monteren al geruime tijd niet meer toegepast. De
kans op het beschadigen van het wiel is hierbij erg groot. Banden monteren op uw lichtmetalen velgen gebeurd Leverless. Bij deze manier van monteren beschikt het bandenapparaat over een leverless pneumatische montagekop, die het mogelijk maak om banden te monteren op de velg ZONDER DEZE AAN TE RAKEN. Dit is de vervanger van de conventionele bandenlepel. Hiermee kunnen wij u garanderen dat uw velgen niet beschadigen bij het de/monteren van uw banden.
Moderne auto’s zijn ontwikkeld om u comfortabel en veilig te kunnen verplaatsen. Kleine afwijkingen in balans of rondheid van de wielen kunnen echter resulteren in een onrustig weggedrag en trillingen in de auto, om dit te verhelpen worden twee zwaartepunten aan de binnen-en buitenzijde van het wiel gemeten. Hierbij wordt de statische en dynamische onbalans van het wiel gemeten. Onbalans wordt gecorrigeerd door zinkgewichten aan te brengen op de velg, dit is de meest gangbare vorm van balanceren.
Krachtvariatie wordt veroorzaakt door verschil in stijfheid van de wang/loopvlak van de band en/of het niet mooi rondlopen van het velg. Om optimaal te kunnen balanceren beschikt Van Dijk Autobanden over de Hunter GSP9700 balanceermachine welke is uitgevoerd met krachtvariatie-rol.
Hierbij wordt het wiel tijdens het balanceren belast en ontstaat er een simulatie zoals u ook op de weg rijdt. Uit deze meting komt een hoogte en trekkracht voort. Dit is in veel gevallen te optimaliseren is, waarmee het trillen en/of trekken van de auto wordt verhopen. Deze manier van balanceren wordt balanceren met ForceMatching genoemd.
Niet alle wielen beschikken over een middengat. Dit maakt het balanceren van deze wielen voor veel bedrijven onmogelijk, omdat het wiel niet opgespannen kan worden. Zeker bij merken als Peugeot en Citroen komt dit regelmatig voor. Om dit soort wielen te kunnen balanceren beschikken wij over een speciaal opspanmechanisme wat het mogelijk maakt om deze wielen enkel op de bouten op te spannen, zodat deze toch gebalanceerd kunnen worden.