Is het in de juiste stand zetten van de wielen. Dat is van doorslaggevend belang om een auto stabiel te laten zijn, tijdens rechtuit rijden, remmen en in bochten. Doormiddel van sporing stellen kan het gedrag van de auto dusdanig beïnvloed worden dat onderstuur (rechtuit willen) en overstuur (achterkant komt om) in bochten tot een minimum beperkt wordt. Wanneer de stelmogelijkheid voorhanden is kan ook camber stellen hierin een grote rol spelen. In enkele gevallen kan tevens de askanteling (caster) van de wielen versteld worden, nog een factor in het totale pakket van mogelijkheden de afstelling van het onderstel te beïnvloeden. De stand van de wielen is overigens ook mede bepalend voor het brandstofverbruik van de auto (min of meer rolweerstand) en de mate van slijtage van de banden.
Camber
Wanneer de wielen van voren gezien met de bovenkant naar binnen staan dan spreken we van negatief camber. Daaronder het tegenover gestelde, positief camber.
Sporing
Wanneer de wielen van bovenaf gezien met de voorkant naar het midden van de auto wijzen (links) dan is er sprake van toespoor.
Het tegenovergestelde, de wielen wijzen naar buiten van bovenaf gezien, betekent uitspoor.
Bij steeds meer auto’s is het van belang dat de stuurhoeksensor gekalibreerd wordt. Dat wil zeggen dat de waardes vergeleken worden met wat ze officieel horen te zijn. Dan pas kan begonnen worden met het opnieuw instellen van de stuurhoeksensor. Dit is uiterst belangrijk in verband met de werking van bijvoorbeeld een elektrische stuurbekrachtiging of stabiliteitscontrolesysteem, welke onder meer uitgaan van de door de stuurhoeksensor doorgegeven informatie. Daarom is bij het uitlijnen, in toenemende mate het kalibreren en opnieuw instellen van het besturingssysteem met behulp van de Hunter Engineering’s CodeLink een vast onderdeel tijdens uitlijnen. Dit wordt dan ook altijd gedaan tijdens het uitlijnen.